2025.02.11., 02.18., 03.04. és 03.11. ÉTK: Érzékenyítés-Tolerancia-Közösen kurzus
Az „Érzékenyítés – Tolerancia – Közösen” című szabadon választható kurzust az Egészségtudományi Szakkollégium szervezésében hagyományosan a tavaszi félév során hirdetjük meg. A három kreditpontot érő tantárgy célja, hogy a hallgatók mélyebb betekintést nyerjenek a fogyatékossággal élő emberek mindennapjaiba, kihívásaiba és sikereibe. A kurzus vendégelőadói Kostyák Eszter, többdiplomás szakértő, az Esőcseppekért Alapítvány elnöke, valamint Fóris Norbert, többdiplomás szakember és sportoló voltak, akik személyes történeteiken keresztül hozták közelebb a hallgatókhoz a témát. Az órák során nemcsak a gyógypedagógiai alapismeretekről, hanem az egyetemes tervezésről, a különböző fogyatékossági ágakról és a korai fejlesztés alapjairól is szó esett. A hallgatók aktívan bekapcsolódtak a kurzusba: minden alkalommal olyan élményeket osztottak meg, amelyeket saját életükből, napi rutinjukból vagy szabadidejük során szereztek – akár tapasztalat, akár látott-hallott példa formájában. A félév zárásaként egy különleges élményt is kínáltunk: a résztvevők egy csörgőlabda-kihívásban próbálhatták ki magukat, amely tovább mélyítette az élményalapú tanulást.
2025.03.04. Hallgatói képzési és mobilitási lehetőségek
Az EDUC Európai Egyetemi Szövetség és az Egészségtudományi Szakkollégium közös szervezésében megvalósult vitaest lehetőséget kínált az egyetemistáknak, hogy megismerjék az EDUC program által kínált nemzetközi lehetőségeket. A résztvevők betekintést nyerhettek abba, hogyan támogatják a hallgatókat Európa-szerte több mint 60 szövetség együttműködésében. Az EDUC jelenleg 6 országba kínál mobilitási lehetőséget, amelyre minden aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkező hallgató pályázhat. A külföldi részképzésekhez ösztöndíj is igényelhető, emellett számos online, díjmentes kurzus, valamint nyári egyetem is elérhető az érdeklődők számára. A szövetség nemcsak anyagi támogatást biztosít, hanem szakmai és kutatási lehetőségeket is kínál a fejlődni vágyó hallgatóknak. A kurzuskatalógus folyamatosan bővül, az elvégzett tananyagokról tanúsítványt állítanak ki, és a megszerzett kreditek az egyetemi tanulmányokba is beszámíthatók, elősegítve az előmenetelt
SZV22HMTK94 - Szabadon választható tantárgy - Hogyan mondjam el? - A társas kapcsolatok titkai
A Társas kapcsolatok című kurzus célja az volt, hogy a hallgatók mélyebb megértést nyerjenek saját társas viselkedésükről, kapcsolati mintázataikról és az emberi együttélés pszichológiai alapjairól. A kurzus középpontjában az önreflexió és az önismeret fejlesztése állt, amely minden témakörön végig vonulva segített abban, hogy a hallgatók tudatosabban értelmezzék saját kapcsolati tapasztalataikat. A kurzus első részében a szociális észlelés folyamatait vizsgáltuk. Foglalkoztunk azzal, hogy milyen pszichológiai szűrőkön keresztül látjuk a másik embert (pl. burkolt személyiségelméletek, konstruktumok), és hogyan befolyásolják ezek a sztereotípiák, előítéletek és elvárások a mindennapi kommunikációt. A Johari-ablak modell segítségével elemeztük az önmagunkról és másokról alkotott tudás rétegeit, külön figyelmet fordítva a vakfoltok és a rejtett tartomány feltérképezésére. A kurzus fontos témája volt a társas befolyásolás, különös tekintettel a konformitás, társas serkentés, lazsálás és a járókelő-hatás jelenségeire. Ezeken keresztül megértettük, hogyan hat a közösségi nyomás az ítéleteinkre és viselkedésünkre – akár tudattalanul is. A kulturális különbségek (Hofstede-dimenziói) elemzése pedig abban segített, hogy jobban megértsük mások reakcióit és kapcsolati normáit. Külön tematikus blokkban foglalkoztunk a párválasztás pszichológiai hátterével. Evolúciós, neurobiológiai és társadalmi nézőpontból vizsgáltuk a vonzalom, a kötődés és a kapcsolati döntések összetevőit. Szó volt az illatok szerepéről, a szerelem neurobiológiájáról, valamint a digitális világ és a társkereső alkalmazások hatásairól is. Ezeket az ismereteket a hallgatók saját élményeik és kérdéseik alapján reflektíven dolgozták fel. Az egész kurzust végig kísérték interaktív gyakorlatok (pl. szereprepertoár, konstrukciós feladatok, típusalkotás, viták), amelyek célja nem csupán az elméleti tudás elmélyítése, hanem az önreflexív gondolkodás fejlesztése volt. A legfőbb üzenet: a világot nem objektíven látjuk, hanem a saját szemüvegünkön keresztül – és ez a szemüveg formálható.
2025. március 19. Az orvosi kutatások módszertani alapjai- problémák és lehetőségek
A 2025. március 19-i online vitaestünk alkalmával Ferenci Tamás klinikai biostatisztikus, orvosbiológiai mérnök tartott előadást az orvosi kutatások módszertani alapjairól. Professzor úr rendkívül szemléletes példákon keresztül, a közönséget aktív párbeszédre és bemelegítő kérdések megválaszolására ösztönözve mutatta be a különböző dilemmákat és kockázatokat. Gondosan végig tárgyaltuk a confounding problémáját, a p-érték félreértelmezésének veszélyeit, a klinikai és matematikai szignifikancia jelentőségét, valamint a megfigyelés és a kísérlet közötti különbségeket. Az előadást követően vendégelőadónkhoz számos kérdést intéztek a résztvevők, így az eseményt egy további 30 perces, tartalmas beszélgetés zárta.
2025. március 26. Karrier – Egy személyes történet
Szakkollégiumi vitaestünk előadójaként András Bálint pszichológust köszönthettük online beszélgetésünk alkalmával 2025. március 26-án. A karrierrel kapcsolatos alapfogalmak megvitatásán túl szó esett a karrierfejlődés szakaszairól és az életszerepek értelmezéséről is, a Super-szivárvány modell segítségével. A „karrierút-rajz” és a „szereptorta” elnevezésű interaktív gyakorlatokon keresztül lehetőségünk nyílt végiggondolni saját prioritásainkat és fejlődésünket. Emellett áttekintettük a karrierátmenet és a karrierelakadások feltérképezésének lehetőségeit is, a Kognitív Információfeldolgozó Modell narratív megközelítésének alkalmazásával. Vendégelőadónk az elméleti anyagon túl számos értékes szakmai tapasztalatot is megosztott a hallgatósággal. Az est nagy érdeklődés mellett zajlott, a prezentációt élénk kérdésfeltevések és egy hosszabb, kötetlen beszélgetés zárta.
2025. március 27-28. TDK/OTDK felkészítő kurzus
A TDK/OTDK kurzus keretében Dr. Makai Alexandra és Dr. Prémusz Viktória adjunktusok fogadták az érdeklődő hallgatókat. A kurzus célja a Tudományos Diákköri Konferenciák (TDK, OTDK) rendszerének bemutatása volt, különös tekintettel a részvétel előnyeire a továbbtanulás, az egyetemi pályázatok, a publikációírás, valamint az álláspályázatok szempontjából. A program elején a résztvevő hallgatók megismerkedtek egymással, megosztották érdeklődési területeiket, ismertették kutatási terveiket, illetve TDK-s tapasztalataikról is beszámoltak. A kurzuson magyar és angol nyelvű képzésben részt vevő hallgatók egyaránt jelen voltak, így közösen ismerkedhettek meg a tudományos munka alapkövetelményeivel, valamint az absztraktírás főbb szabályaival és gyakorlati lépéseivel. A programsorozat pénteki napján OTDK-s résztvevők tartották meg előadásaikat, amelyek különösen tanulságosnak bizonyultak. A tanulási élményt követően pizzaebéddel láttuk vendégül a résztvevő hallgatókat.
2025. április 11. Mentes hagyományos ételek főzőprogram
Április elején került megrendezésre szakkollégiumi főzőprogramunk a tankonyhán, Dr. Breitenbach Zita adjunktus asszony és Kulcsár Olívia szakoktató szakmai vezetésével. A nagy érdeklődésre való tekintettel a hallgatók két csoportban vehettek részt a programon. A menüsor a résztvevők speciális étkezési igényeihez igazodva került összeállításra. Az elkészített ételek között szerepelt: petrezselymes túrókrém, marinált tofukrém, hummusz, diós gombakrém, brokkolis köles, zöldborsós pesztós tészta, bundázott hal sült zöldségekkel és joghurtos öntettel, pirított tofu zelleres cukkinifőzelékkel, céklás-vöröslencsés vagdaltpogácsa zöld salátával, csirkesaláta, sült zabkása bogyós gyümölcsökkel, almás zabkeksz, babból készült brownie, valamint banános amerikai palacsinta gyümölccsel. Bár a hallgatók közvetlenül vizsga után érkeztek, a kötetlen hangulat, a jókedv, a finom ételek és a kellemes társaság gyorsan feledtette velük a reggeli megpróbáltatásokat.
2025. április 23-24. Terápiás kutyás foglalkozás (2 alkalom, létszámkorlát nélkül), PTE ETK A épület, 7621 Pécs, Vörösmarty u. 4., aula
2025.04.23-án és 24-én a versenyzőknek lehetőségük nyílt arra, hogy terápiás kutyákkal találkozzanak és a segítségükkel kikapcsolódjanak, megnyugodjanak, eltereljék figyelmüket a versenyhelyzetről, és az előadás pszichés terhéről. A terápiás kutyáknak bizonyítottan pozitív hatásuk van a hangulatra és a stressz mértékére, mely foglalkozásunk megszervezésének céljaként szolgált. A résztvevő hallgatók az 1-1 órás időintervallumban korlátlanul játszhattak, tölthettek időt a képzett terápiás kutyákkal. A terápiás kutyák kiképzőjétől lehetőség nyílt kérdéseket feltenni, akár a gyakorlati jelentőségükkel, kiképzésükkel kapcsolatban. A program nagy népszerűségnek örvendett a résztvevők körében.
2025. április 24. Felvételi elbeszélgetés
Az idei félév első szakkollégiumi felvételi elbeszélgetésére áprilisban került sor Szabó László, Dr. Tigyi Zoltánné és Trixler Bettina szervezésében. A hallgatói motivációs beszélgetés során az elnökség nyolc ígéretes tagjelöltet hallgatott meg, akik szakmai kiválóságuk alapján méltónak bizonyultak arra, hogy specifikus tanulási lehetőségekben és mentorálásban részesüljenek a Szakkollégium keretein belül. A meghallgatáson résztvevők mindannyian bizonyították felkészültségüket kutatási területükön, továbbá maguk is javaslatokat tettek arra, milyen módon és milyen készségekkel járulhatnak hozzá a tagok közösséggé formálásához. A délutánt kiváló érzés volt eltölteni egy ennyire inspiráló közegben. Sajnos nem minden jelentkező számára volt megfelelő az időpont, ezért a következő meghallgatás időpontja jelenleg szervezés alatt áll, hogy minden érdeklődő számára lehetőséget biztosítsunk.
2025. május 6. AI - Mesterséges Intelligencia a tanulásban
2025. május 6-án, 17:00 órakor került megrendezésre az „AI – Mesterséges intelligencia a tanulásban” című vitaest, melyet Szabó László tanársegéd, az Egészségtudományi Szakkollégium elnökségi tagja szervezett. Az előadók között köszönthettük Besnyi Erikát, ügyvezetőt, vezetőfejlesztő trénert és business coach szakembert a Vintage Akadémia részéről, valamint Kisházi Gábort, szervezetfejlesztési szaktanácsadót, senior trénert és coach szakembert. A program során kipróbáltuk a maiom.hu oktatási platformot, illetve különböző hírességek fényképeiről kellett eldönteni, melyik valós és melyiket generálta az AI. Az előadók felhívták a figyelmünket arra is, hogy a nyelvi modellek- mint a ChatGPT-, időnként „hallucinálnak”, vagyis pontatlan vagy hamis információkat adnak. Technikai jellegű kérdésekről is beszélgettünk, például arról, mire érdemes figyelniük azoknak, akik az utolsó pillanatban a ChatGPT segítségével írják meg beadandójukat, hiszen sok szempontból „lebukhatnak”. Sokan a jövőt úgy képzelik el, hogy a ChatGPT írja meg helyettük a vizsgát, a tanár pedig azzal javíttatja a dolgozatot, így az embernek már csak be kell mennie átvenni a diplomáját. Vajon így lesz? Hosszasan diskuráltunk a témáról, valamint hasznos promptolási technikákkal ismertettek meg bennünket az előadók. További gyakorlati példákon keresztül hangsúlyozták a ChatGPT testreszabásának fontosságát is. Az AI kreatív lehet, de csak akkor, ha mi is jól kérdezünk. Az ázsiai cégek 89%-a már AI-t használ, Magyarországon pedig a cégek 27%-a fontolgatja az alkalmazását. Érdemes megvizsgálni az AI környezetre gyakorolt hatásait is: a Google szerverei naponta 56 millió liter vizet használnak hűtésre, egyetlen képgenerálás energiafelhasználása pedig olyan, mintha egy 60 wattos izzót másfél órán át égetnénk.
2025. május 16. Középiskolai tájékoztatás
A Szombathelyi Szent-Györgyi Albert Egészségügyi Technikum és Szakképző Iskola 12. évfolyamos, továbbtanulás előtt álló diákjai számára tartott tájékoztató előadást Trixler Bettina. A beszélgetésbe bekapcsolódott, és a párbeszédet koordinálta Szabó László tanársegéd. A diákok alaposan megismerkedhettek az egyetemi működéssel, a hallgatói ösztöndíjakkal, a tanulmányi lehetőségekkel, valamint a karon folyó szakmai és közösségi tevékenységekkel. Emellett rövid ízelítőt kaptak a PhD-hallgatók kutatási összefoglalóiból is. Az előadások végén egy játékos feladatra invitáltuk a hallgatókat, amely során helyes válasz esetén értékes nyeremények kerültek kisorsolásra.
2025. június 12. Pécsi Tudományegyetem Szociális és Egészségügyi Szakképző Iskola
2025 júniusában a SZESZI 11. évfolyamos hallgatóihoz is ellátogattunk, hogy megismertessük őket az egyetemi lehetőségekkel, tájékoztatást adjunk a felvételi feltételekről, valamint arról, milyen segítséget vehetnek igénybe tanulmányaik során. Az információáramlásban a Szakkollégium munkájának is kiemelkedő szerepe van, ezért a szakkollégiumi lehetőségek bemutatása is prioritást élvezett. A 45 perces előadás végén villámkérdéseket tettünk fel a hallgatók figyelmének és megértésének ellenőrzésére, cserébe nassolnivalókat osztottunk ki, tekintettel az ebédidő közeledtére. Az óra végén több diák külön odajött, és megköszönte a szívélyes előadást, valamint a közvetlen légkört, amely elmondásuk szerint ösztönzőleg hatott rájuk. Elérhetőségeinket megadtuk, és bízunk abban, hogy a felvételi folyamaton túl hallgatóként is támogatni tudjuk majd előrehaladásukat.
2025. június 19. Leőwey Klára Gimnázium látogatás
A pécsi Leőwey Klára Gimnázium idén is hagyományosan megrendezte az iskolai Egészség Napját, amelyre az Egészségtudományi Szakkollégium egyik tagját, egyben az Egészségtudományi Doktori Iskola doktoranduszát, Götz-Kocsis Zsuzsannát is meghívták vendégelőadónak. „Mi van a felszín mögött? – Vonzalom, döntések és énképek a digitális korban” című előadása nagy sikert aratott a résztvevők körében. Az előadás célja az volt, hogy tabumentesen, mégis érzékenyen beszélgessenek a kamaszokat érintő legfontosabb témákról: önismeretről, testképről, párkapcsolatokról, szexualitásról, határokról és a digitális térben való jelenlétről. A hallgatók könnyen bekapcsolódtak az interaktív előadásokba és feladatokba. A program szervezését évek óta Dr. Sántics-Kajos Luca, a Szakkollégium mentora és a PTE oktatója végzi. A visszajelzések alapján az egészségügyi ismeretek átadására nagy igény mutatkozik, ezért a Szakkollégium minden évben más témában kutató hallgatót delegál az oktatási feladatra.